Dag 20: tweede dag Canberra en Snowy Mountains

21 november 2013 - Talbingo, Australië

Vandaag de tweede dag in Canberra. Veel vakantiegangers doen deze stad niet eens aan, en wij blijven er langer dan in Brisbane of Sydney. Dat komt eigenlijk vooral omdat we in Sydney en Brisbane alleen de stad wilden zien, en hier zijn we ook echt de musea ingedoken. Vandaag gaan we langs bij de Australische nationale bibliotheek, een tip van Tante Toos. Hier is een tentoonstelling over Carthografie: van de eerst bekende kaarten, tot het in kaart brengen van Australie. Een deel van de tentoonstelling gaat ook over Nederlanders in de gouden eeuw, en 'Nieuw Nederland' (Australie dus). Maar de hele tentoonstelling is interessant. We zijn er net geen 2 uur binnen, zoals we hadden bedacht, dus dat gaat beter dan gisteren.
Daarna rijden we een rondje door Canberra om wat andere gebouwen te bekijken. Een oude kerk en schoolgebouw die er al stonden voordat Canberra als locatie voor de nieuwe hoofdstad werd gebombardeerd (1908). Ook gingen we langs een oude Cottage (Stenen hutje, maar eigenlijk nog redelijk groot) We dachten er even omheen te lopen, maar we konden naar binnen. Het was helemaal ingericht zoals het was voor 1900, dat was nog verrassend interessant, vooral ook de schuur met alerlij gereedschap. Verder zijn we nog wat door de stad gereden om wat andere gebouwen te bekijken en toen zijn we de stad uitgereden in zuidelijke richting, naar Cooma.
We waren er nog niet helemaal uit of we langs de zuid-oostkust naar Melbourne zouden rijden of door de bergen. Bij de i in Cooma vertelde ze ons dat de bergweg die we in gedachten hadden (via Jindabyne om Mount Koscuiszko) niet goed te doen was met een Camper, maar de Snowy Mountains Highway wel. Deze gaat ook door de bergen, en door het national park, en ze had en leuk plekje bij Jounama Creek aangeraden om te camperen (vlak bij talbingo). De weg was inderdaad schitterend, door heuvelige grasvlakten, beboste bergen en de 'Rockey Valley', waar heel veel stenen lagen. We zijn uiteindelijk aangekomen op de beoogde plek. Ook hier zijn wel wat vliegen, maar we hebben even binnen gegeten en daarna waren de meeste wel weg. M'n vader heeft nog een stukje gewandeld om te kijken of we de steile onverharde weg kunnen omzeilen als we morgen terug naar de snelweg gaan (hij heeft eindelijk een levende Kangeroo in het wild gezien!), maar na een praatje met een andere campeerder hier blijkt dat waarschijnlijk niet nodig.