Dag 27: Mornington Peninsula.

28 november 2013 - Mornington Peninsula, Australië

Onderaan de Port Jackson baai, waar melbourne aan ligt, ligt het Mornington peninsula(schiereiland). Op de punt hiervan is Point nepean, een National park, dat de oude verdedigingswerken voor de baai onderhoud, alsmede het oude 'Quarantine Station'.

Eerst gingen we naar Quarantainestation. hier kwamen tot niet al te lang geleden de boten aan die onderweg naar Australie problemen hadden gehad, of konden hebben gehad, met besmettelijke ziektes. Van zo'n boot moesten dan alle spullen verbrand of ontsmet worden, en de mensen gewassen en in quarantaine, om te voorkomen dat de ziektes Australie binnenkwamen. Ook dit was weer erg interessant om te zien. Vervolgens gngen we met de bus (je mag er niet heen met je eigen auto) naar het puntje. Links heb je dan de oceaan, en rechts de baai. En ertussen de kleine opening naar de baai. Op het puntje stonden de kanonnen die de baai, en daarmee Melbourne, moesten beschermen tegen vijandelijke vloten. Hier zijn we even rondgelopen door de kangen, fortificaties e.d.
Op de terugweg stopte de busschauffeur opeens en sprong met een verrekijker uit de bus. Wij heel ethousiast kijken wat hij zag: Dolfijnen, Walvissen, een eenhoorn?!? Nee, het waren vissers die waarschijnlijk op een illegale manier aan't vissen waren in een beschermt stukje water.

Na dit alles zijn we nog langs de Peninsula Hot Springs geweest. Diverse baden van verschillende tempratuur, op mooie locaties (buiten). Even lekker tot rust komen. Vooral het turkse stoombad icm het 'koude' bad (20 graden) bevielen mij wel. We hebben hier geen foto's van, maar dit was een van de baden: http://tinyurl.com/kl3t3rd

Toen we thuiskwamen was James, de vriend van Rosa, zijn eigen gebrouwen bier in flesjes aan het doen. Hij en Greame, en een hoop andere Australiers, hebben als hobby zelf brouwen. Een beetje omdat de belasting op alcohol hier zo hoog is, maar het is ook erg leuk; Het levert heel wat gespreksstof op. Je kan je eigen smaak bepalen en je drinkt ook iets van jezelf. Als ik thuiskom ga ik hier ook even naar kijken of dit te doen is in Nederland, in mijn kelder.